Jdi na obsah Jdi na menu
 



Obrazek

Úvodem:

  • Na této stránce v 1. části popisuji jak má portrét vypadat a jaké portréty kreslím na zakázku
  • ve 2.části popisuji pro zájemce "krok za krokem" postup kresby při kreslení portrétu


 


Dva základní požadavky na dobrý portrét:

 
  1. Portrét i karikatura musí zachytit věrnou podobu modelu
  2. Portrét musí být uměleckým dílem

Ad.1: Věrná podoba – podobnost:

  • věrná podoba neznamená přesnou podobu. Tou je fotka. (Někdy i ta ne – někteří lidé jsou přece "nefotogeničtí".) Srovnejte zdařilou karikaturu – člověka poznáte i když to není "přesná" podoba
  • podobnost je jen tehdy, když jsou zachovány charakteristické rysy, které se ale mohou přehnat – velký nos zvětšit, malý zmenšit, … . U portrétu se tolik nepřehání, charakteristické rysy se musí "umět" zachovat a jen mírně zvýraznit (například hloubka očí, …)
  • skuteční "mistři" portrétisti se dokážou tak vcítit do modelu, že zachytí i povahu – charakter a "duši" člověka. Charakter bývá vepsán do tváře – je to zrcadlo duše. (Lze to však pouze při malování podle živého modelu, neboť z fotky se maluje vlastně jen portrét fotky, nikoliv portrét osoby.)
    CITUJI: "… umění kreslit znamená umět se dívat …" / Pablo Picaso

Ad.2: Portrét musí být uměleckým dílem:


    V tomto ohledu záleží na:
  • kompozici díla (správné zasazení modelu do formátu) – je to celá věda, zde na to není dost místa
    CITUJI: "… kompozice znamená nalezení souladu různorodostí …" / Platón
  • osvětlení (pomocí světla a stínu zachytíte "náladu" a "hloubku" obrazu) – nejlíp to uměli Staří Mistři
  • kritičnosti (zachytit pravdu, ale ne "přísně" věrně – "baculatější" dívku zeštíhlit, "zlé" oči zjemnit, … – pokud portrét má jeho majiteli dělat radost, nebo naopak zvýraznit, je-li to uměleckým záměrem (např. u podobizny Harpagona apod.)

 


Celý text včetně ukázek obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu



 

Kreslíme portrét - postup práce:

Krok za krokem:

  1. krok obr.: 05
    nejdříve nakreslím horní tvar hlavy a účesu, odhadnu výšku čela a umístím obočí
  2. krok obr.: 06, 07
    nakreslím linii očí. Zde je veledůležité vidět přesně jejich tvar, vzájemný rozpal a umístění v obličeji. Každé oko má svoji podélnou a příčnou osu a typický tvar. Oči mají vůči sobě a uvnitř obličeje pro každou osobu typickou polohu rozhodující pro podobu člověka. Toto je potřeba umět vidět a zatím jen jemně zachytit jejich kontury a linii na papír.
    Chcete-li modelu zalichotit, můžete oči v poměru k hlavě zvětšit, ale ostatní atributy - tvar, směr os, poloha a rozpal musí být zachovány
  3. krok obr.: 08
    kreslím linii nosu, ústa a uší. Velmi důležité je zachytit jejich tvar, polohu v obličeji a poměr k ostatním částem.
    Poměry a poloha jednotlivých částí obličeje se vlivem perspektivy s různou polohou (nakloněním) hlavy značně mění. Prohlédněte se v zrcadle při přímém pohledu, při natočení, zaklonění a předklonění hlavy.
    Vidíte, jak např. při zaklánění hlavy jdou uši dolů a při předklánění nahoru?
    U nosu je důležité všimnout si vzdálenosti nosních dírek od očí. I dlouhý nos nemusí mít vždy nosní dírky dále od očí. Hodně záleží na sklonu hlavy - při zaklonění se nos opticky zkracuje, při předklonění prodlužuje
    Poznámka: V knižních příručkách o kreslení toto bývá velmi názorně graficky vysvětleno pomocí kružnic, elips, různých os a figurek. Pro pochopení perspektivy je to výborné, ale pro kresbu portrétu je důležitější "umět to vidět" přímo na modelu, který kreslíte
  4. krok obr.: 09, 10
    celé toto dílo uzavřu do tvaru obličeje, načrtnu krk i ramena. Velmi přísně porovnám podobu modelu s kresbou. Nyní je čas na případné korekce a úpravy. V této fázi už musí být podoba modelu vidět. Pokud se dle mého návodu učíte kreslit, nepokračujte dále, dokud nevidíte podobu. Nakreslete co nejvíc portrétů do tohoto kroku. Dokud nezvládnete zachytit podobu v této "liniové" části, nemá cenu pokračovat.
  5. krok obr.: ... až 11. krok ...
     

Celý text včetně ilustračních obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu/kresba.html


Kresba portrétu – otázky a odpovědi

  1. Otázka: Je lepší kreslit portréty podle fotky, nebo podle modelu?
    Odpověď: Záleží na zkušenosti malíře. Pro začátečníka je určitě lehčí kreslit podle fotky - ta se nehýbe. Podle fotky se také učíte kreslit snadněji. Ovšem po zvládnutí základů kresby je lépe kreslit  podle modelu. Výhodou je, že ho vidíte trojrozměrně. Jde-li o zachycení věrné podoby, pak lze kreslit jedině podle modelu. Portrét kreslíte postupně, model vidíte z různých stran i v pohybu, máte tím lepší možnost ho poznat a zachytit jeho podobu, možná i jeho "duši". Podle fotky nekreslíte portrét člověka, ale kreslíte fotku – t.j. věc "bezduše", mohou na ní být chyby v podobě (netypicky přivřené/vykulené oči, zkřivený koutek úst, …), o kterých nemůžete vědět a tím nemáte ani šanci je opravit. Jistě jste si všimli, že na některé fotce si nejste úplně podobní? Navíc jste odkázáni na kvalitu fotky – může být špatně osvětlená, přeexponovaná, nedoostřená, … A pak Vám někdo řekne, že Vám podoba modelu nesed s vašim obrázkemí! A jen Vy víte, že "sedí" podoba s fotkou. Zvlášť nebezpečné je to při kresbě celebrit, když kreslíte podle starší, méně známé fotky a celebrita již změnila podobu (nejenom že zestárla) a lidé dnes znají její "jinou", modernější tvář. Když se učíte kreslit a nemáte vhodný model, kreslete podle zrcadla – to s Vámi bude mít trpělivosti "takakorát"
    Kresbu podle fotky ale úplně nezavrhuji, např. zvířata se podle fotky kreslí lépe a pohodlněji. Po získání zkušeností dokážete i podle fotky nakreslit věrohodný portrét
  2. Otázka: Napadnou-li Vás další jednoduché otázky ke způsobu kresby portrétu, které mohou zajímat více lidí, napište je sem do komentáře, ráda je zde zodpovím
    Odpověď:


KOMENŤÁŘE ZDE PIŠTE PROSÍM POUZE O KRESBĚ / MALBĚ PORTRÉTU

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

náčrt

(Nika K., 31. 8. 2015 8:52)

Kreslím portréty asi 2 roky ale stále mám problémy s náčrtom...ked kreslím náčrt pomocou mriežky tak je to v poriadku ale chcela by som to skúsiť aj bez nej,niekedy sa to podarí ale niekedy mi to vôbec nevíde (napr sú posunuté ústa alebo brada) stále skúšam no neviem čo by mi mohlo najlepšie pomôcť :/

Re: náčrt

(Menci, 4. 9. 2015 15:36)

Zvládáte-li náčrt podle mřížky a jste s ním spokojená, tak pokračujte náčrtem podle os.
Na fotku i na papír si nakreslete 2-3 podélné osy procházející nosem a ušima a několik příčných os - procházejících temenem hlavy, obočím, očima, ušima, ústy, bradou, ... a postupně si těch os předrýsujte méně.
Pro překreslování z fotek je to dobrá škola.

Ovšem, pro kreslení skutečných portrétů se musíte naučit DÍVAT. Vzájemné poměry a umístění prostě musíte umět vidět bez mřížky a bez os. To každý nedokáže ani po dlouholetém tréninku. Musí na to být vrozený talent, naučit se to nedá, lze se v tom pouze zdokonalit.

Pokud to nevidíte, je lépe se s tím netrápit, kreslit portréty podle mřížky a os, nebo kreslit krajiny, zátiší a jiné, méně náročné motivy.

Portrét - má-li být podobný předloze, je to nejnáročnější, co v malířství je.

Hledám někoho kdo se zajímá o plastické portrétovaní ???

(Josef, 28. 7. 2015 22:15)

Hledám někoho kdo se zajímá o plastické portrétovaní s fotek, použitím bílé a černé..... snažím se o nejdokonalejší portréty tužkou+aquarelle-černou,bílou temperou (do oči a rtu )-bílou tužkou-do stínu gumou .... ???

portréty

(nebesářová zuzana, 16. 1. 2015 13:04)

Dobrý den,nemohu s vámi souhlasit,že podle jiného obrázku je portrét mdlí,já jsem amatér a muj první obraz byl právě portrét podle obrázku,maluji skoro vším ,chtěla bych znát váš názor na mé portrety,zkuste se ozvat,díky Zuzana

Re: portréty

(menci, 20. 1. 2015 18:38)

Podle jiného obrázku se kreslí pohodlněji - osoba se Vám nehýbe a máte dané i poměry - překreslujete dvojrozměrný objekt. Riskujete ale, že překreslíte i zobrazené chyby, dané zkreslením fotky.
Kreslit podle skutečnosti je těžší, trojrozměrný předmět překreslujete na dvojrozměrnou plochu. Malíř ale musí umět hlavně toto. Proto je nutno naučit se nejdříve nakreslit "plasticky" třeba vajíčko, hrušku, jablko a teprve potom se pokoušet o portrét tváře.

dotaz

(Janurová, 13. 10. 2014 10:15)

moc se mi líbí vaše protréty, zkouším také malovat a hledám se, začla jsem v 65 letech, nyní je mi 70 a malování mi dobíjí baterky. Marně však hledám to co nazýváte bílý pastel. Už jsem koupila řadu "pastelek a fixů", ale bez výsledku na díle. Vzpomínám na portrétisty v Paříži a lituji, že jsem tenkrát nezeptala jich, čím tak nádherně zvýrazňují detaily světla ( i vy )

Re: dotaz

(Menci, 13. 10. 2014 14:32)

Bílý pastel - v běžném papírnictví jsou k dostání sady tak zvané "suchý pastel" (například TOISON D´OR) - jsou to různobarevné kulaté tyčinky. Ve speciálních Výtvarných potřebách dostanete ten bílý suchý pastel i samostaně.
Bílé lesky na obrázku docílíte i gumou - pokud malujete na bílý papír, tak po nanesení nějaké barvy ji na vhodném místě silným jedním tahem gumou odstraníte a dostanete přirozený lesk.

http://www.modnipeklo.cz/2010/10/umneni/

(alenka, 21. 12. 2013 17:22)

prominte,skuste stranku:http://www.modnipeklo.cz/2010/10/umneni/
a mrknete se taky na diskuzi,pochopíte

Re: http://www.modnipeklo.cz/2010/10/umneni/

(menci, 21. 12. 2013 18:58)

Ano - ten článek i diskuse tam je už dost starý - z roku 2010. Znám ho. Neumíte si představit, jak se mně tehdy zvýšila sledovanost mé stránky a jak tehdy poposkočily ve vyhledávačích :-D Bezva reklama!
Podobných "kritických" diskusí (nejenom o mé tvorbě) je na netu plno, někteří lidé se tím baví, vůbec mne to nepřekvapuje a nevadí. Pro mne je podstatné, že moji zákazníci se v mých portrétech poznají, že jsou s nimi velmi spokojeni, že se ke mně vrací a hlavně - vrací se ke mně a nechají si ode mne nakreslit další portréty nebo karikatury, doporučují mne známým.
Také vím, že moje portréty a karikatury nejsou žádné zvláštní "umění", že je to pouze věrně překreslená fotka - ale právě jen toto lidé, kteří chtějí mít vlastní portrét, nebo portrét svých blízkých - partnera, rodičů, dětí, vnoučat - tak toto ode mne očekávají. Když bych jim ho nakreslila nějak umělecky - třeba v kubistickém stylu - tak by ho ode mne určitě nechtěli.
Takže - podobné články - co mi dáváte odkaz - berte také s velkou rezervou - názory těch diskutérů tam vůbec nejsou podstatné.

Re: http://www.modnipeklo.cz/2010/10/umneni/

(menci, 3. 1. 2014 10:36)

Ještě jsem vyhrabala jeden, k Vámi uvedenému článku příhodný citát Karla Čapka - nedá mně to - abych si ho sem nepřidala :-)
"Kritizovat - to znamená usvědčit autora, že to nedělá tak, jak bych to dělal já, kdybych to uměl."
Karel Čapek.

Prestavky?

(Zuzana, 26. 12. 2013 19:41)

Dobry den, Vase portrety velice obdivuji. Pred rokem jsem se take zacala venovat kresleni a touzim po tom se stale zdokonalovat. Je lepsi kreslit s prestavkami, anebo v kuse, aby nas kresleni doslova pohltilo? Chci dosahovat co nejlepsich vysledku a toto mi neustale vrta hlavou.

Stínování

(Petr, 27. 12. 2010 13:17)

Dobrý den,chci se zeptat, zda mohu stínovat prstem, když kreslím portrét, mám přes něj kapesník,takže nerozmažu přebytečná místa a nezašpiním se. Ve škole nám vždy říkali že se tak stínovat nemá, tak nevím. Jedná se o kresbu tužkou.

Re: Stínování

(Menci, 4. 1. 2011 17:15)

Při kresbě tužkou se mají stíny vytvářet šrafováním! V tom mají učitelé pravdu.
Ale já to také nedodržuji, kreslím tak, jak mně osobně to vyhovuje nejlépe a ne podle "pouček". Tužka se ale prstem rozmazává špatně, proto jsem ji už zavrhla a používám raději rudku, kde se stínuje prstem velmi dobře a hlavně RYCHLE. Rudku si pro přesnou kresbu ořezávám, vzniklý prach dávám do krabičky, ten pak prstem nabírám ... a to se to pak stínuje, nebo zatmavuje pozadí!! :-)

Re: Re: Stínování

(patrik, 14. 4. 2011 16:19)

já stínuji prstem u kresby tužkou např. čelo, u starčích lidí (výrazné vrásky) a díky tomu působí jako jeden celek, je to takové pěkně slinuté

Re: Re: Re: Stínování

(miki, 21. 12. 2013 17:07)

Prepáčte,ale tieňovať prstom je naozaj amatérske.To, že sa to nerobí učia na každej umeleckej škole už šesťročné deti.

Re: Re: Re: Re: Stínování

(menci, 21. 12. 2013 19:10)

Co je "amatérské"? Přece píši, že se má šrafovat! poznáte v životě - nejen v malířství - že řada věcí Vám bude vyhovovat jinak, než tak, jak Vás učili ve škole. Když někomu vyhovuje více roztírat prstem - je to jeho věc. Podstatný je snad výsledek? Víte o tom, že řada věhlasných malířů malovala dokonce olejovýma barvama na plátno rukama - že nepoužívali štětec ani špachtli? Tak to jsou podle Vás "amatéři"? Je pravda, že při práci s uhlem je prst hned špinavý a možná se i potí a je mastný - proto používám papírový kapesníček - který si na prstu posunuji. Takže možná jde jen o nedorozumění - stíny roztírám papírovým kapesníčkem na prstu ... tak je to přesnější popis? Jak to konkrétně dělám, popisuji podrobněji tady:
http://www.portrety.eu/kresba.html

Re: Re: Re: Re: Re: Stínování

(miki, 21. 12. 2013 20:22)

Rozmazávať prstami farbu je niečo úplne iné ako rozmazávať ceruzu,uhlík alebo nedajbože suchý pastel. Dobre vytieňovať,bez rozmazávania , vie len skutočný umelec. Preto je tieňovanie prstami amatérske.Nehovorme o tom,že to pri ceruzke aj vytvorí trošku iný odtieň a portét vyzerá trochu ,,špinavý".

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stínování

(menci, 23. 12. 2013 10:47)

Tak s tím mohu souhlasit, zejména u suchého pastelu je to rozmazávání problematické. Tuška se rozmazává opravdu špatně - má se šrafovat - jenže to je hodně náročné, zejména na čas. Ovšem u kresby rudkou se mně rozmazávání kapesníčkem na prstu opravdu osvědčilo, je to nejrychlejší způsob kresby, dá se pak například "na ulici" stihnout nakreslit portrét za 15 - 20 minut. Turisté nechtějí sedět a čekat třeba hodinu.
Navíc - různým přítlakem a intenzitou rozmazávání se dá s rudkou pracovat i "barevně" - dosáhnout různých odstínů hnědé barvy - což ve výsledku vypadá velmi zajímavě a efektně.

Jiný dotaz

(Jarda, 15. 1. 2013 10:50)

Dobrý den ,
Zacínám kreslit.Zatím jen pro zábavu. Viz pár mích obrázků.
http://profil.lide.cz/Me.mini/fotogalerie/?album=1009647#galerie
Chtěl bych se zeptat , jakou na nich dělám nejhorší chybu. Jednou mi někdo řekl že to nejsou dost plastické ? Můžete mi poradit. Nykdy jsem nestudoval um. školu ani nic podobného. kreslím podle sebe. Jarda

Re: Jiný dotaz

(Menci, 20. 2. 2013 18:54)

Tady určitě poradit nedokážu. Vždy se dá diskutovat jen nad jedním, konkrétním obrázkem. Ty Vaše jsou hodně různorodé - některý je docela dobrý, jiný (například "Žena v řece") se Vám moc nepovedl. Pokud to není autorův záměr, tak by měly být všechny atributy na portrétu stejně výrazné. Dost často na těch Vašich vidím, že každé oko je jinak výrazné, nebo oči jsou výrazné a nos a ústa potlačené. Plastičnosti dosáhnete stínováním, je potřeba naučit se ale ty stíny správně vidět, není to jednoduché. Skuste kreslit třeba několikrát jablko, osvícené stolní lampou - pokaždé z jiného úhlu.
Určitě ale kreslete dál, přináší to radost. Máte-li možnost, tak se někde zúčastněte kurzu a nechte si poradit raději osobně, než jen takto - na netu.
Přeji Vám hodně úspěchů.


1 | 2 | 3 | 4 | 5

následující »