Jdi na obsah Jdi na menu
 



Obrazek

Úvodem:

  • Na této stránce v 1. části popisuji jak má portrét vypadat a jaké portréty kreslím na zakázku
  • ve 2.části popisuji pro zájemce "krok za krokem" postup kresby při kreslení portrétu


 


Dva základní požadavky na dobrý portrét:

 
  1. Portrét i karikatura musí zachytit věrnou podobu modelu
  2. Portrét musí být uměleckým dílem

Ad.1: Věrná podoba – podobnost:

  • věrná podoba neznamená přesnou podobu. Tou je fotka. (Někdy i ta ne – někteří lidé jsou přece "nefotogeničtí".) Srovnejte zdařilou karikaturu – člověka poznáte i když to není "přesná" podoba
  • podobnost je jen tehdy, když jsou zachovány charakteristické rysy, které se ale mohou přehnat – velký nos zvětšit, malý zmenšit, … . U portrétu se tolik nepřehání, charakteristické rysy se musí "umět" zachovat a jen mírně zvýraznit (například hloubka očí, …)
  • skuteční "mistři" portrétisti se dokážou tak vcítit do modelu, že zachytí i povahu – charakter a "duši" člověka. Charakter bývá vepsán do tváře – je to zrcadlo duše. (Lze to však pouze při malování podle živého modelu, neboť z fotky se maluje vlastně jen portrét fotky, nikoliv portrét osoby.)
    CITUJI: "… umění kreslit znamená umět se dívat …" / Pablo Picaso

Ad.2: Portrét musí být uměleckým dílem:


    V tomto ohledu záleží na:
  • kompozici díla (správné zasazení modelu do formátu) – je to celá věda, zde na to není dost místa
    CITUJI: "… kompozice znamená nalezení souladu různorodostí …" / Platón
  • osvětlení (pomocí světla a stínu zachytíte "náladu" a "hloubku" obrazu) – nejlíp to uměli Staří Mistři
  • kritičnosti (zachytit pravdu, ale ne "přísně" věrně – "baculatější" dívku zeštíhlit, "zlé" oči zjemnit, … – pokud portrét má jeho majiteli dělat radost, nebo naopak zvýraznit, je-li to uměleckým záměrem (např. u podobizny Harpagona apod.)

 


Celý text včetně ukázek obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu



 

Kreslíme portrét - postup práce:

Krok za krokem:

  1. krok obr.: 05
    nejdříve nakreslím horní tvar hlavy a účesu, odhadnu výšku čela a umístím obočí
  2. krok obr.: 06, 07
    nakreslím linii očí. Zde je veledůležité vidět přesně jejich tvar, vzájemný rozpal a umístění v obličeji. Každé oko má svoji podélnou a příčnou osu a typický tvar. Oči mají vůči sobě a uvnitř obličeje pro každou osobu typickou polohu rozhodující pro podobu člověka. Toto je potřeba umět vidět a zatím jen jemně zachytit jejich kontury a linii na papír.
    Chcete-li modelu zalichotit, můžete oči v poměru k hlavě zvětšit, ale ostatní atributy - tvar, směr os, poloha a rozpal musí být zachovány
  3. krok obr.: 08
    kreslím linii nosu, ústa a uší. Velmi důležité je zachytit jejich tvar, polohu v obličeji a poměr k ostatním částem.
    Poměry a poloha jednotlivých částí obličeje se vlivem perspektivy s různou polohou (nakloněním) hlavy značně mění. Prohlédněte se v zrcadle při přímém pohledu, při natočení, zaklonění a předklonění hlavy.
    Vidíte, jak např. při zaklánění hlavy jdou uši dolů a při předklánění nahoru?
    U nosu je důležité všimnout si vzdálenosti nosních dírek od očí. I dlouhý nos nemusí mít vždy nosní dírky dále od očí. Hodně záleží na sklonu hlavy - při zaklonění se nos opticky zkracuje, při předklonění prodlužuje
    Poznámka: V knižních příručkách o kreslení toto bývá velmi názorně graficky vysvětleno pomocí kružnic, elips, různých os a figurek. Pro pochopení perspektivy je to výborné, ale pro kresbu portrétu je důležitější "umět to vidět" přímo na modelu, který kreslíte
  4. krok obr.: 09, 10
    celé toto dílo uzavřu do tvaru obličeje, načrtnu krk i ramena. Velmi přísně porovnám podobu modelu s kresbou. Nyní je čas na případné korekce a úpravy. V této fázi už musí být podoba modelu vidět. Pokud se dle mého návodu učíte kreslit, nepokračujte dále, dokud nevidíte podobu. Nakreslete co nejvíc portrétů do tohoto kroku. Dokud nezvládnete zachytit podobu v této "liniové" části, nemá cenu pokračovat.
  5. krok obr.: ... až 11. krok ...
     

Celý text včetně ilustračních obrázků najdete na stránce

http://www.portrety.eu/kresba.html


Kresba portrétu – otázky a odpovědi

  1. Otázka: Je lepší kreslit portréty podle fotky, nebo podle modelu?
    Odpověď: Záleží na zkušenosti malíře. Pro začátečníka je určitě lehčí kreslit podle fotky - ta se nehýbe. Podle fotky se také učíte kreslit snadněji. Ovšem po zvládnutí základů kresby je lépe kreslit  podle modelu. Výhodou je, že ho vidíte trojrozměrně. Jde-li o zachycení věrné podoby, pak lze kreslit jedině podle modelu. Portrét kreslíte postupně, model vidíte z různých stran i v pohybu, máte tím lepší možnost ho poznat a zachytit jeho podobu, možná i jeho "duši". Podle fotky nekreslíte portrét člověka, ale kreslíte fotku – t.j. věc "bezduše", mohou na ní být chyby v podobě (netypicky přivřené/vykulené oči, zkřivený koutek úst, …), o kterých nemůžete vědět a tím nemáte ani šanci je opravit. Jistě jste si všimli, že na některé fotce si nejste úplně podobní? Navíc jste odkázáni na kvalitu fotky – může být špatně osvětlená, přeexponovaná, nedoostřená, … A pak Vám někdo řekne, že Vám podoba modelu nesed s vašim obrázkemí! A jen Vy víte, že "sedí" podoba s fotkou. Zvlášť nebezpečné je to při kresbě celebrit, když kreslíte podle starší, méně známé fotky a celebrita již změnila podobu (nejenom že zestárla) a lidé dnes znají její "jinou", modernější tvář. Když se učíte kreslit a nemáte vhodný model, kreslete podle zrcadla – to s Vámi bude mít trpělivosti "takakorát"
    Kresbu podle fotky ale úplně nezavrhuji, např. zvířata se podle fotky kreslí lépe a pohodlněji. Po získání zkušeností dokážete i podle fotky nakreslit věrohodný portrét
  2. Otázka: Napadnou-li Vás další jednoduché otázky ke způsobu kresby portrétu, které mohou zajímat více lidí, napište je sem do komentáře, ráda je zde zodpovím
    Odpověď:


KOMENŤÁŘE ZDE PIŠTE PROSÍM POUZE O KRESBĚ / MALBĚ PORTRÉTU

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Re: Jiný dotaz

(Menci, 20. 2. 2013 18:54)

Tady určitě poradit nedokážu. Vždy se dá diskutovat jen nad jedním, konkrétním obrázkem. Ty Vaše jsou hodně různorodé - některý je docela dobrý, jiný (například "Žena v řece") se Vám moc nepovedl. Pokud to není autorův záměr, tak by měly být všechny atributy na portrétu stejně výrazné. Dost často na těch Vašich vidím, že každé oko je jinak výrazné, nebo oči jsou výrazné a nos a ústa potlačené. Plastičnosti dosáhnete stínováním, je potřeba naučit se ale ty stíny správně vidět, není to jednoduché. Skuste kreslit třeba několikrát jablko, osvícené stolní lampou - pokaždé z jiného úhlu.
Určitě ale kreslete dál, přináší to radost. Máte-li možnost, tak se někde zúčastněte kurzu a nechte si poradit raději osobně, než jen takto - na netu.
Přeji Vám hodně úspěchů.

Místo kde můžete bezplatně prodávat své díla www.galerie-online.cz

(Václav Židek, 19. 1. 2013 20:25)

Hezký den.
Před několika měsíci jsme vytvořili na internetu kde mohou své díla prodávat jak začátečníci, tak ale i profesionálové. Místo je otevřeno všem kdo má zájem o výtvarné umění. Jedná se o www.galerie-online.cz

Rádi Vás na stránkách uvítáme

Hloupý postup

(Pretender, 31. 7. 2012 22:21)

Celý postup je NAPROSTO špatně... nevím, kde jste se učila kreslit, ale já jsem chodil do dvou uměleckých škol, nyní chodím do ateliéru, a všude mi vtloukali do hlavy, že musíme kreslit na celém obraze zároveň. Tím myslím, že nejdříve se zlehka načrtne obrys hlavy, jemně se naznačí základní proporce a postupně se pokračuje přes jemné načrtnutí očí nosu a úst, poté se jednoduše několika liniemi naznačí směr růstu vlasů apod. Následně se vše obtahuje, prohlubuje, stíní, případně barví. Postup, který popisujete Vy je naprosto nemožný, protože se vám prostě nepovedou nikdy správně odhadnout proporce. A tak jsou některé Vaše portréty jakoby šikmé, zploštělé a zkrátka divné.
U portrétu nezáleží na "hladkosti" (megadivné slovo :D) a do jisté míry ani podobnosti s modelem (myslím tím, že nazáleží na texturách, rysy samozřejmě musí být dokonale stejné). Hlavní je, aby obraz zůstal obrazem a nesnažil se vypadat jako fotka...

Re: Hloupý postup

(menci, 25. 8. 2012 11:53)

Tak nevím, zda jste můj návod vůbec četl, nebo zda ho mám tak nesrozumitelně napsaný?
V prvních 5-ti bodech (+ obrázky číslo 4 až 10) popisuju podrobně přesně to - co Vy mi píšete na 3 řádcích: "... nejdříve se zlehka načrtne obrys hlavy, jemně se naznačí základní proporce a postupně se pokračuje přes jemné načrtnutí očí nosu a úst ..."
Ovšem s Vaší poslední větou: "Hlavní je, aby obraz zůstal obrazem a nesnažil se vypadat jako fotka..." naprosto souhlasím a podepisuju se pod ni. Na netu je bohužel dost malířů, co portrét, vypadající jako fotka, nabízí. Někdy je dokonce podezírám, že to jen softwerově upravená fotka je ...

hodně se mi to líbí

(Jan Schovajsa, 4. 2. 2012 20:50)

tohleto kreslní se mi moc líbí a chtěl bych to taky zvládat jako vy moje když tak webová adresa je Someing@seznam.cz

Jiný dotaz

(Vevina, 4. 2. 2012 16:43)

Dobré odpoledno,chtěla bych se zeptat,pokud mi tedy můžete odpovědět?Pokud ,někdo maluje obrazy,má nějakou možnost je prodat,nebo uspořádat výstavu?Děkuji

Re: Jiný dotaz

(menci, 4. 2. 2012 19:11)

Ano, jistě. Obraz může prodat, pokud najde kupce - tedy někoho, komu se ten obraz zalíbí a souhlasí s cenou. (Do určité výše zisk ani nemusí zdanit).
Výstavu také můžete uspořádat. Ve městech je plno galerií, tam donesete několik svých obrazů na ukázku a galerista Vám řekne, zda a kdy to u něho můžete vystavit. Začínajícím umělcům též sdělí, za jakou cenu Vám své prostory k výstavě pronajme, zaběhnutým umělcům místo k vystavení nabídne rád a zdarma - jen za nějaké procento z prodaných obrazů.
Obrazy se dají vystavovat také po dohodě s majitelem v kavárnách a vinárnách, či v předsálí kin, divadel nebo v kulturních domech.

dotaz - ale k jiné technice

(Barča, 11. 12. 2011 11:49)

Chtěla bych zjistit více o technice dry brush - suchý štětec, je velice těžké nalézt někoho, kdo by mi poradil jak si ji osvojit. Většinou tuto techniku používají modeláři, ale to na kresbu nelze použít. Vím jen, že potřebuji olejové barvy, štětec, aj., ale jak si ji připravit a postup kroků, to už nevím.
Prosím, moc by mi to pomohlo.
Děkuji

Re: dotaz - ale k jiné technice

(menci, 11. 12. 2011 17:50)

Bohužel Ti v tom neumím poradit. Slyšela jsem o ní i viděla ji používat, žasla jsem, jak rychle malíři ta olejová barva schne (můj "klasický" postup olejem potřebuje schnout vždy několik dnů) ale já tu techniku nepoužívám a už se ji ani učit nehodlám. Tak hledej radu dál ... někde jinde :-)
Přeji Ti s ní hodně inspirace a radosti z tvorby.

Re: dotaz - ale k jiné technice

(Mirek, 28. 1. 2012 21:19)

Je to tak jak už je zřejmé z názvu dry brush - SUCHÝ ŠTĚTEC. Štětec je opravdu skoro suchý na obraz stačí velmi malé množství olejové barvy a ta se nanáší v tenké vrstvě na papír. Podívejte se na moje obrazy které dělám technikou DRY BRUSH.
http://portrety-malovani.webnode.cz/

Fixace sucheho pastelu...

(Radek, 13. 1. 2012 20:44)

Zdravim, chvalim vase dilka a mel bych jeden technicky dotaz. Venuji se jiz leta kresbe portretu. Posledni dobou zkousim techniku sucheho pastelu, ktery jak znamo treba fixovat pro zamezeni nezadouciho oteru.. Po fixaci ovsem mizi svetlejsi odstiny a vubec dilo ztmavne. Pokud chci zachovat detaily ve vsi krase nelze vubec fixaci provest. Fixujete take hotova dila prasnymi kridami?, myslim,ze druhem fixativa to nebude. Pouzivam papiry Canson ci jine na kresbu pro pastel. Pastely fy Kohinoor, jine jsem nezkousel.
Mate-li nejaky konstruktivni postreh k teto problematice byl bych vdecny za jakoukoliv radu.
S pozdravem Radek.

Re: Fixace sucheho pastelu...

(Menci, 26. 1. 2012 19:44)

Máte pravdu, že dílo ztmavne - zvláště hned po nastříkání. Po vyschnutí zase zesvětlá a celkový rozdíl považuji za minimální - tak to neřeším. K fixování se mi osvědčil obyčejný lak na vlasy. Stříkám obrázek vždy velice jemně - slabě ale 3x po zaschnutí po sobě.
Vím, že někdo lak na vlasy zatracuje a nedá dopustit na klasický fixativ, ale mně se lak plně osvědčil, dokonce mi nafixovaný obrázek ulétl do rybníka a po vyschnutí na něm není nic poznat. :-)

Krásne portréty

(debnaro, 22. 11. 2011 20:03)

Zaujímavé stvárnenie portrétov. :). ja robím troška iné tu... http://www.karikatury-z-fotky.marketbloom.net/

PORTRET

(EWCA, 4. 8. 2011 13:43)

Chcem sa opytat, ako nakreslit portret tak aby sa ajuplne podobal...Su na to nejake taktiky?

Re: PORTRET

(menci, 9. 8. 2011 10:58)

Nakreslit pěkný a efektní portrét je docela jednoduché. To dokáže hodně lidí. Ale nakreslit portrét tak, aby se dokonale podobal je mnohem těžší. Chce to "umět vidět" ... a k tomu je potřeba nejenom "cvik", ale i kus talentu. Pro výslednou podobu portrétu nestačí vidět správné tvary (tváře, očí, nosu, rtů, atd.), ale hlavně jejich vzájemné poměry a přesné umístění v obličeji - a v tomto se dělá při kresbě portrétu nejvíce chyb, toto všichni malíři nedokážou. (Nevěřím internetovým reklamám, že naučit se malovat portrét může každý, dokonce i za víkend.)
--------------------------
Takže "taktika" na podobu portrétu: neexistuje jiná, než píle, cvik a TALENT.
Pokud stačí, aby byla dosažena podoba s fotkou, (což není totéž, jako podoba s osobou), tak "taktiky" existují:
1) je to t.zv. "mřížka" ... už se o ní zde také psalo :-)
2) všimla jsem si na netu, že někdo už používá i nějaký softwer - upraví v něm fotku, tu vytiskne a ručně ji potom "dokreslí" ...

Re: Re: PORTRET

(René, 1. 10. 2011 10:15)

Nesouhlasím s Vaším názorem, že se nedá naučit portrét za víkend. Na tomtu kurzu Vás nasměrují jak máte kreslit a pak záleží na Vás, zda se tomu bude věnovat. Podívejte se na mé stránky http://pizzakuchtik.rajce.idnes.cz/ a posuďte sama zda je to možné.
Jenom pro upřesnění před kurzem jsem nemaloval.
Výše popsaný postup může někomu vyhovovat, ale rozhodně nenakreslíte přesný portrét.

Re: Re: Re: PORTRET

(Menci, 4. 10. 2011 16:07)

René. mrkla jsem se na Vaše díla. Nevím, kolik je Vám let, tak se to těžko hodnotí.
Máte tam zatím asi 33 obrázků a uvádíte, že jste dříve nekreslil a toto umíte po víkendovém kursu. Pak jste fakt dobrý a máte na to vyjímečný talent.
Pokud Vás kreslení portrétů baví, tak určitě pokračujte! Nakreslete jich ještě 3 000 a pak se k těm svým prvním obrázkům vraťte a srovnejte je. Věřím, že pak uznáte, že za víkend se kresba portrétů opravdu naučit nedá. ;-)
Přeji Vám hodně radosti z dalšího tvoření!

Re: Re: Re: Re: PORTRET

(René, 5. 10. 2011 0:24)

Děkuji za Vaše hodnocení.
Víkendový kurs je hlavně o použití pravé mozkové hemisféry a naučí Vás jak namalovat portrét. Je samozřejmé že z Vás nebude hned mistr portrétů. Jak vynaložíte se získanými informacemi a dovednostmi je na každém.
Mě je skoro čtyřicet a velice mě to chytlo. Maluji si pro radost a baví mě to.

krezba..

(micky14, 3. 7. 2011 16:50)

ahoj me je 13 a zacla sem kreslit portrety zacalo me to bavit a kdyz sem si precetla to co si napsal tak se tim ridim..kazdy ma sice jine metody ale ty tvoje sou dobre.. :Dnapis mi pls na email:michaela-bimbova@seznam.cz

Re: krezba..

(Krůta, 27. 9. 2011 1:40)

Proboha! Jestli je ti 13, kresli podle sebe, nebo si najdi nějakého dobrého učitele a neřiď se tímto - promiňte mi to slovo - dementním návodem, který nemá s uměním kresby nic společného!!!