Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kýč ve výtvarném umění

1. 3. 2007
Co je to kýč?
Definic a názorů je plno - můžem se tu o tom hádat donekonečna ...
Pokusím se tu zformulovat útržkovitě svůj názor - netrvám na tom, že s ním musí všichni souhlasit:
Takže - KÝČ podle mého názoru musí mít nejméně dva atributy:
1) je uměle líbivý až sentimentální
2) vydává se za umění
---------------------------------
Trošku to zkonkretizuji:
a) líbivá fotka moře s palmami a zapadajícím sluncem není kýč = není to uměle líbivé - příroda často umí vytvořit opravdově líbivé až sentimentální scenérie, ty nejsou umělé a nikdo to nevydává za umění - určitě to nejsou kýče
b) podle této fotky moře věrně namalovaný obraz kýčem je. Podobně i s fantazií namalovaný obraz horského údolí s troubícím jelenem či jiné podobně líbivé či rozervané krajinky jsou typické kýče. Aby kýčem nebyly - musel by do nich malíř přidat něco uměleckého ze svého nitra ...
c) sádrový trpaslík nebo vymalovamá muchomůrka dle mého názoru kýčem nejsou, určitě se nevydávají za umění a pokud svého majitele potěší - nic proti nim nemám
----------------------------------
To byly příklady, s kterými asi většinou souhlasíte?
Teď ale pár kontroverznějších příkladů. Na mušku si vezmu některé směry současného "umění" v několika obecně známých příkladech:
d) věhlasný a nezpochybnitelný umělec vytvořil "umělecké" dílo = dal své vlastní lejno do plechovky s vinětou (v angličtině) kde přesně popsal co tam je a s cenou - ekvivalentem váhy zlata. Podle mého to není ani kýč, ani umění - je to jeho svérázná recese. Jenže!! Toto jeho dílo nemá nouzi o kupce (a to opravdu za cenu ekvivalentu zlata), přou se o to slavní kritici umění, je to jako "umění" publikováno v seriozních? publikacích o umění ... ("jak svým dílem umělec provokuje ...") a v této chvíli tomu přestávám rozumět. I když se jedná o opravdového umělce, který v životě vytvořil řadu uměleckých děl, tak přece úplně všechno - cokoliv udělá, ještě není umění? Proč z toho řada lidí umění dělá?? Prostě nesouhlasím s názorem, že nějaký nápad (namalovat modrý čtverec), nebo prostá provokace (nahý Sadám v akváriu) je "umění". Necítím se fundovaná takováto díla pojmenovat, ale temínem "umění" bych je  neoznačovala. (Klidně se mnou můžete nesouhlasit.)
Další příklad ze známého vtipu o Picasovi: "Mistr přišel k truhláři objednat si nějakou skříňku - truhlář furt nechápal, jak má vypadat, tak mu Mistr na cár papíru nakreslil - jak si tu skříňku představuje. Když byla skříňka hotová, Mistr byl spokojen a ptal se - co je dlužen? Truhlář mu odpověděl - že nic, že stačí, když mu podepíše ten náčrtek na své objednávce ..." Nejspíš to ani není vtip, ale skutečná příhoda.
e) náhodné umění - uvážete oslovi štětec na jeho komýhající se ocas, dáte štětec opici do ruky, nebo slonovi do chobotu, štětec máčíte v barvě a zvířata vytváří fantastické obrazy. Podobně naše známá tenistka pinká míčky namočené v barvě na plátno na stěně, jiný "umělec" válí nahou modelku namočemou v barvě po plátně, ...
kdyby o tom nereferovaly sdělovací prostředky a umělečtí kritici jako o umění, tak proti tomu nic nemám, každý se může bavit jak chce - ale neříkejme tomu současné umění a nespekulujme, co tím "umělec" chtěl říct ... berme to jako podivný druh zábavy ...
f) počítačové umění - vezmete fotku (například květiny), otevřete ji ve Photoshopu, vyberete filtr kterým si ji zobrazíte, můžete ji i nějak transformovat a případně přidáte i nějakou stopu z přednastavených štětců. Celé to ještě tahem myší můžete zajímavě podbarvit. Vytisknete do velkého formátu. Výsledkem je skutečně fantastický, tvarově i barevně nádherný obraz. Viděla jsem velkou výstavu takovýchto obrazů našeho známého herce (Vašuta). Je to ale umění? Dle mého NE, ale chápu, že dost lidí takovýto "náhodný výsledek" za umění může považovat.
------------------------------
Podle mého názoru - aby vzniklo umělecké dílo, je nutné, aby umělec měl před jeho vytvořením v sobě nějakou svou vizi, představu, ... a tuto se pak snažil uměleckým způsobem a uměleckými prostředky vyjádřit a dotvořit jako umělecké dílo. Že pak v průběhu tvůrčí práce se jeho vize vyvíjí a konečný výsledek je i pro něho překvapivý je možné - ale prvotní musí být vize v nitru umělce ... a vytvoření uměleckého díla musí být jeho záměrem a jeho prací ... pak výsledkem není kýč ... 
(... i když někdo může subjektivně tvrdit, že to a to konkretní dílo kýčem je - tedy kýčem ve smyslu "nadávky", nikoliv ve smyslu "objektu".)
----------------------------------
... a jsem zvědavá na Vaše reakce v komentářích :)
(publikováno 22.02.08)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Ad.: Celé podivné

(Menci, 3. 7. 2010 17:46)

... myslím, že srovnávat můj názor na umění s názorem nacistů na lidské rasy je mírně řečeno nevhodné ...
Jestli někdo považuje díla typu: "plechovka s lejnem" za umění, tak já mu to neberu ale nechť mne nenutí, abych to také za umění považovala! Souhlasím s názorem, že na takovém díle není nic špatného a že "já tomu nerozumím". Opravdu tomu nerozumím. Nevím, proč tomu dávat terminus technikus: "umění" ?

...

(schmutz, 1. 9. 2009 12:31)

...doporučuji přečíst studii Umění a Kýč od Tomáše Kulky...pokud možno reedici, krásně v ní definuje konceptuální umění...

Celé podivné

(Lukáš Veverka /www.parasite.cz, 28. 5. 2009 19:53)

Definicí kýče není mnoho. A nedá se o něm nikterak špekulovat. Vaše osobní preference, jenž nevydí v konceptuálním umění 'umění' jsou mírně řečeno nevhodné. To, že se vám nelíbí koncept, nebo že mu nerozumíte, vůbec neznamená nic špatného. Né každý člověk dokáže ocenit všechno. Ale je hloupost jen proto, že se vám něco nezdá, to přestat nazívat pravým jmenem. Je to stejné, jako když si nacisté označili určité rasy za podřadné, aby nedocházelo k pocitu viny, příslušníci té či oné nežádoucí rasy v jejich očí nebyli vůbec člověkem. Ale byl to jejich defektní pohled. Tak jako je váš defektní pohled na konceptuální tendence současného umění.

Souhlasím

(Pavlína, 18. 5. 2009 11:15)

Plně jste to vystihla

Četl jsem váš komentář u Pixyho...

(@Teo, 27. 3. 2008 19:12)

a mám dojem, že vycházíte ze stejného předpokladu jako on, to jest vážete hodnocení na vnitřní motivace autora díla. Podrobněji jsem to pojednal tady: http://chucpe.bloguje.cz/672038-pozor-kyc.php